Jouw leerproces

Vaste leercyclus

Op het Panora Lyceum werken we met onderwijs in thema's. We behandelen elk thema aan de hand van een vaste volgorde. Dit geeft structuur tijdens het leren. We noemen deze vaste leercyclus ook wel ons kompas.

Tegenwoordig gebruik je GPS om te zien waar je bent of hoe je ergens moet komen. Vroeger gebruikten de ontdekkingsreizigers een kompas om te navigeren. Ze wisten dan waar ze waren, maar vooral welke richting ze uit moesten. Wij gebruiken bij het leren ook een kompas. Zo weet je steeds precies waar je bent in het thema, het helpt jou dus vooral om op koers te blijven.

Het kompas

Door vanuit een leercyclus, het kompas, te werken wordt structuur in jouw leerproces gecreëerd. Dit biedt je de mogelijkheid om te leren verbinden en om een persoonlijk perspectief te ontwikkelen. Ook leer je samenwerken met leeftijdsgenoten, risico’s te nemen in een veilige omgeving en om zelfstandig te leren. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden die je nodig hebt nú en in de toekomst, binnen de school maar vooral ook buiten de school. Hieronder wordt het kompas stap voor stap uitgelegd.

6 | Finale

1 | Starten

5 | Meetmomenten

2 | Verkennen en inspireren

4 | Balans opmaken

3 | Leerdoelen bepalen, onderzoeken en verwerken

6 | Finale

1 | Starten

5 | Meetmomenten

2 | Verkennen en inspireren

4 | Balans opmaken

3 | Leerdoelen bepalen, onderzoeken en verwerken

• 1 | Starten
    • 2 | Verkennen en inspireren
    • 3 | Leerdoelen bepalen, onderzoeken en verwerken
    • 4 | Balans opmaken
    • 5 | Meetmomenten
    • 6 | Finale
Panora Lyceum

De leercyclus doorlopen

In plaats van met een lesrooster werken we met een achtweeks leerprogramma. Je begint iedere dag om 9.00 uur en je bent uiterlijk om 15.10 klaar. Jouw mentor en de vakexperts trekken intensief met jou op, zodat jij het beste uit jezelf kan halen. Daarom heb je minstens drie keer per week mentoruur.

We starten altijd met het bepalen van een uitdagend thema dat vervolgens de hele cyclus centraal staat. Als kersverse brugger start je bijvoorbeeld met het thema aanpassen. Daarna verkennen we samen wat je al weet over dit thema en raak je geïnspireerd. Vervolgens worden je leerdoelen bepaald en bepaal jij je persoonlijke leerdoelen. Deze leerdoelen onderzoek en verwerk je door verschillende opdrachten en activiteiten uit te voeren.

Gedurende acht weken houd je een interactief logboek bij, waarin je aangeeft wat je hebt geleerd en wat je hiervan vindt. Onderweg zullen er verschillende meetmomenten zijn om van te leren en je te helpen om je volledig te ontwikkelen. Tijdens de gezamenlijke finale presenteer je wat je hebt geleerd over het thema.

Jouw mentor en alle vakexperts staan altijd voor je klaar, ze helpen je waar nodig.

Meer over onderwijs in thema's

Een doorkijkje naar het thema 'aanpassen'

Ben jij nieuwsgierig naar een voorbeeld van een thema? Dat kunnen wij ons heel goed voorstellen! Een van de thema's die wij in het eerste jaar behandelen is het thema 'aanpassen'. Een aantal van onze vakexperts vertellen je hieronder wat er allemaal aan de orde komt.

Marieke Willems

Onderzoeken

Levende wezens zijn aangepast aan hun omgeving. Maar wat zijn die aanpassingen? En hoe zijn dieren zo aangepast? Als je wilt zien welke ontwikkeling een plant of dier heeft doorloopt, moet je goed kunnen kijken. We gebruiken daar hulpmiddelen voor, zoals een loep en een microscoop. Om beter te leren kijken, tekenen we na wat we zien. Ook kijken we hoe die veranderingen zijn ontstaan, door evolutie.

"Ik ga je helpen, want je kunt meer dan je denkt."

Marieke Willems

Vakexpert: biologie

Marcel Laan

Waarom daar?

10.000 jaar geleden ontstond er een nieuw soort samenleving. Er kwamen minder jagers-verzamelaars. Mensen gingen op vaste plaatsen voedsel verbouwen en veehouden.  Om te begrijpen waarom mensen juist op die plaatsen gingen wonen, moet je op zoek naar antwoorden. Welke rol speelt klimaat hierbij? En wat is eigenlijk klimaat?

"Grensverleggend onderwijs bieden wij door de buitenwereld naar binnen te halen en jou eropuit te sturen!"

Marcel Laan

Vakexpert aardrijkskunde

Jeanet Mosselman

Klimaatlokaal

Bibberende Eskimo’s, zwetende kamelen, slingerapen, steppenwolven? Wat tref je aan in een klimaatlokaal? En is het er droog of vochtig, warm of koud, of misschien zelfs wel winderig? Hoe leven mensen onder zulke omstandigheden? Passen zij zich aan? Of proberen ze juist hun omgeving aan te passen?  Je schrijft een theaterscène die past bij deze plek: gebruik beeld, geluid, theater en techniek.

"Bij ons kijk je naar jezelf, ook door de ogen van de ander."

Jeanet Mosselman

Mentor

Hanneke Kolkman

Migratie

Waarom trekken mensen van de ene plek naar de andere?  Wat nemen ze mee? Hoe maken ze kennis met een nieuwe cultuur? Hoe passen ze zich aan? Je doet onderzoek naar het verhaal van migranten en je interviewt ze. Dan schrijf je je eigen verhaal. Hoe ga jij om met nieuwe situaties? Pas je je aan?

"Everyone you will ever meet knows something you don't"

Hanneke Kolkman

Vakexpert Engels / moderne vreemde talen

Chris van Klompenburg

Meetmoment

Tijdens het meetmoment kun je laten zien wat je al kunt en waar je nog aan moet werken. Wij toetsen immers om van te leren. Dit toetsen doen we bij het thema ‘aanpassen’ op verschillende manieren. Zij speel je bij het klimaatlokaal jouw theaterscene en maak je bij onderzoeken een poster over evolutie.

"Samen zoeken we de uitdaging!"

Chris van Klompenburg

Vakexpert lichamelijke opvoeding

Petra Spaan

Finale

De finale is het moment waarop je kunt laten zien wat je geleerd hebt. Waar ben je het meest trots op? Wat heeft het thema voor jou betekend. Bij het thema ‘aanpassen’ doen je dit door post te versturen naar je (oude) meester of juf van de basisschool.

"Kom maar binnen, dan kunnen we beginnen!"

Petra Spaan

Vakexpert geschiedenis