Tweetalig onderwijs

Voor al onze leerlingen

Tweetalig onderwijs (tto) is voor wereldburgers steeds belangrijker geworden. Het Panora Lyceum is een school die wereldburgers opleidt die midden in de wereld staan. We bereiden de leerlingen voor op leven, leren en werken in een internationale omgeving. Zowel dicht bij huis als verder weg.

De beste manier om een taal te leren is door een leerling volledig te laten onderdompelen in de taal. Hoe meer een leerling de nieuwe taal hoort, spreekt en ervaart, hoe sneller hij of zij het leert. Omdat het niet zomaar mogelijk is om een tijdje in een Engelstalig land te blijven, bieden wij tweetalig Engels onderwijs aan voor alle leerlingen! Het maakt niet uit of je op mavo, havo, atheneum of gymnasium zit.

Onderwijs

In de onderbouw krijgen leerlingen, afhankelijk van de opleiding die gekozen wordt, tussen de 30% en 60% van de lessen in het Engels. De vakexpert spreekt aan het begin Engels én Nederlands met de leerlingen. Potentiële leerlingen hoeven dus niet meteen al heel goed te zijn in Engels. Ze moeten wel heel goed willen worden in Engels. Als een leerling voor tweetalig onderwijs kiest en hij of zij is bereid om zichzelf uit te dagen en ergens heel goed in te worden, dan leert de leerling Engels spreken op hoog niveau.

Naast dat leerlingen veel les krijgen in het Engels, werken ze ook aan internationale samenwerkingsprojecten en worden er verschillende activiteiten in school georganiseerd om ze te laten ervaren hoe het is om burger te zijn van de Engelstalige wereld.

Na 3 jaar tto sluiten we de onderbouw af en doen we examen. De leerling krijgt dan een internationaal erkend diploma.
In klas 4 kan de havo- en vwo-leerling opnieuw voor een tweetalige bovenbouw kiezen en sluiten we het tto ook in de bovenbouw af met een internationaal erkend diploma.

Wat vragen we van jou?

Naast het advies van de basisschool, vinden we het belangrijk dat je zin hebt om tweetalig onderwijs te gaan volgen. Je moet deze uitdaging wel aandurven. Ook zijn je inzetmotivatie en doorzettingsvermogen belangrijke eigenschappen om je examen met succes te behalen.

Doe de test!

Twijfel je nog een beetje en wil je zeker weten of tto iets voor jou is? Doe de test!
Wil je graag nog meer informatie over het tto, neem dan een kijkje op www.ikkiestto.nl

Ouderbijdrage

Het tweetalig onderwijs kent extra kosten die door de overheid niet gefinancierd worden. De extra activiteiten, internationalisering en de examenkosten, maken dat we een hogere ouderbijdrage vragen. Klik hier voor meer informatie.

Toelating TTO n.a.v. adviezen basisschool

Advies basisschool Toelating op het Panora Lyceum
Mavo advies Mavo TTO
Mavo/havo advies Mavo TTO (of Havo TTO)