Onderwijs in thema's 

Onderwijs in thema's

Verbanden leren leggen

Wil jij niet alleen maar feitjes stampen, maar ook leren om kritisch na te denken en verbanden te leggen? Dan ben je op het Panora Lyceum aan het juiste adres! Bij ons leer je aan de hand van interessante thema’s. Deze thema’s helpen je om informatie te structureren en samenhang te zien. Je krijgt voldoende tijd om echt de diepte in te gaan. Door jou vooraf te vragen wat je wilt bereiken motiveren we je om complexe stof beter te begrijpen. En natuurlijk krijg je veel toffe opdrachten waarmee je veel kennis vergaart.

Op het Panora Lyceum willen we dat je ervaart hoe alles met elkaar verbonden is en met elkaar te maken heeft. We geven daarom geen les in traditionele vakken (met uitzondering van de kernvakken). Binnen ons onderwijs in thema's komt alle benodigde kennis aan bod. Ook leer je handige vaardigheden, voor nu en voor de toekomst! De thema’s hebben duidelijke leerdoelen waar we samen naartoe werken. De docenten zijn vakexperts die je laten ontdekken wat je nodig hebt om de leerdoelen te halen. Natuurlijk delen ze graag hun kennis met je.

Logo International Middle Years Curriculum

Onderwijsconcept IMYC

Het Panora Lyceum is een van de scholen in Nederland die deelneemt aan het onderwijsconcept International Middle Years Curriculum (IMYC). IMYC helpt jou vakoverstijgend en thematisch te werken. Op het Panora worden er per schooljaar meerdere IMYC-thema’s aangeboden. Een thema start met een groots moment om jou direct te betrekken bij en na te laten denken over dit thema. Als duidelijk is wat jij al weet over het thema, ga jij samen met je mentor en met de vakexperts leerdoelen bepalen. Vanuit meerdere vakken leer jij, geholpen door de vakexperts, met een open blik kijken naar het thema en ga jij met leer- en onderzoeksvragen aan het werk. Als afsluiting laat je door middel van multimedia en creatieve verwerkingen zien wat het thema voor jou persoonlijk betekent. Je werkt 6 tot 8 weken aan één thema. Nederlands, Engels, wiskunde en tijd met je mentor hebben plek binnen en naast IMYC.

Welke thema’s staan centraal?

In jouw eerste jaar ga je met vier verschillende thema’s aan de slag:

  1. Aanpassen
    Het thema aanpassen gaat over het vermogen om je aan te passen aan een nieuwe omgeving of nieuwe omstandigheden. Je leert bijvoorbeeld wat mensen en dieren doen op bepaalde plekken om te kunnen overleven, maar ook hoe het komt dat de wereld verandert.

  2. Ontdekken
    Mensen zijn nieuwsgierig en willen graag nieuwe dingen ontdekken. Ontdekken kan positieve en negatieve gevolgen hebben. Nieuwe dingen ontdekken is een menselijke drijfveer en beïnvloedt zaken zowel positief als negatief.

  3. Balans
    Te veel van iets is niet goed. Dan raak je uit balans. Het gaat eigenlijk altijd om evenwicht. Hoe blijft de natuur in balans? Hoe blijven mensen in verschillende landen in balans? Hoe leven zij? Wat voor gevolgen heeft het als er meer mensen zijn dan dat er aan eten is? Hoe houd je je omgeving in balans? Kun jij over een evenwichtsbalk lopen? 

  4. Structuur
    Mensen hebben vaak een bepaalde structuur in hun leven. Gebouwen zijn op een bepaalde manier gebouwd. Ook steden zijn op een bepaalde manier ingericht. Structuur geeft houvast, vooral bij ingewikkelde dingen. Kun jij ook valkuilen van structuur bedenken? Hoe ziet structuur eruit in de natuur? Wat voor structuren vind jij fijn?

Waarom onderwijs in thema's?

Door te werken in thema’s leer je op het Panora Lyceum zelf betekenis te geven aan wat je leert. We gaan de lesstof namelijk meteen toepassen in uitdagende en aansprekende thema’s. Er worden verbindingen gelegd met de verschillende vakken. We dagen je uit om vragen te stellen, antwoorden te zoeken en je eigen ideeën te vormen. Je kunt hierdoor je creativiteit kwijt en leert goed samenwerken. Door te werken met IMYC bieden we je een werkwijze aan die duidelijk en herkenbaar is. Zo leer je dat er samenhang is tussen de vakken en begrijp je waarvoor je het geleerde kan gebruiken

Vakexperts

Docenten zijn vakexperts. Ze werken samen om de thema’s vorm te geven. Ze ontwerpen lessen, projecten en opdrachten die ervoor zorgen dat jij kunt leren en dat je leerdoelen kunt halen. Daarnaast werken ze samen met jou aan allerlei vaardigheden en technieken zoals samenwerken, presenteren, onderzoeken enzovoort.

Op het Panora Lyceum geven de docenten jou ook de ruimte om zelf ontdekkingen te doen en zaken te onderzoeken. Daarbij mag je fouten maken. Daar kunnen we immers weer van leren.